+36 46 kattints kattints 3529 Miskolc, Bottyán János utca 3.

Expedient

- Népkerti Klinika

Az ultrahang vizsgálattal (UH) feltárhatjuk a különböző belgyógyászati, endokrinológiai, urológiai, valamint nőgyógyászati, ízületi és érproblémákat, mindezt fájdalommentes módon.

Általános ultrahang-diagnosztikai laboratórium

Osztályon fekvő és sürgős betegek részére a kérést követően aznap elvégezzük a vizsgálatokat.
Háziorvosi beutalóval érkező betegeknek előjegyzést adunk.
A vizsgálatokat modern Philips Affiniti 50 típusú készülékkel végezzük.
A hagyományos hasi és kismedencei vizsgálatokon kívül,

• izületi (elsősorban térd illetve váll),
  • nyaki és végtagi lágyrész (pajzsmirigy, tapintható terimék, nyirokcsomók, stb.)
  • here
  • érvizsgálatokat (hasi nagyerek, végtagi felületes és mélyvénás) végzünk.

A hasi vizsgálatok szigorúan éhgyomorra, lehetőség szerint – a kismedence vizsgálatot – telt hólyaggal végezzük.

VIZSGÁLATOKAT VÉGZŐ ORVOSOK:

• Dr. Krizsó Eszter – Osztályvezető radiológus főorvos
  • Dr. Réz Ildikó – radiológus főorvos
  • Dr. Lukács Tamás – radiológus főorvos
  • Dr. Stumpf Adrienne – radiológus főorvos
  • Dr. György Iringó Zsuzsanna – adjunktus
Címkék:

Szakmai cikkeink

Ismerje meg legújabb híreinket és olvasson hasznos egészségmegőrzést és prevenciót támogató tanácsainkról.

Mindent az ultrahang vizsgálatokról

Ultrahang vizsgálatok: hol használható?

Hagyományos hasi és kismedencei vizsgálat A leggyakrabban elvégzett ultrahangi vizsgálat; a hasi és kismedencei szerveket vizsgáljuk elsősorban, és ezen belül pedig az epehólyagot, lépet, veséket és hasnyálmirigyet.  A hasi vizsgálatokra szigorúan éhgyomorra kell érkezni, a kismedenceire pedig lehetőleg tel hólyaggal. Ennél a vizsgálatnál olyan betegségeket lehet kiszűrni, melyek az itt lévő szervek méretét, alakját befolyásolhatják. Nőknél petefészket, méhet, férfiaknál pedig prosztatát is lehet ezzel ellenőrizni.   Ízületi ultrahang (váll, térd) Az ízületi ultrahang tökéletesen alkalmas a kopásos és gyulladásos betegségek megítélésére, illetve műtét utáni állapotok, sportsérülések felmérésre is kifejezetten ajánlott.  Többek között csontos képletek, ízületek, szalagok, íntapadások ábrázolására is alkalmas és megállapítható vele, hogy a fennálló ízületi fájdalom vagy sérülés hátterében meszesedés, kopás, gyulladás vagy másfajta elváltozás áll.  Az ízületi porcok kopása idősebb korban és túlsúlyos egyéneknél fordul elő a legyakrabban, mivel ilyenkor  jelentkezhet a tipikus „kattogó térd” érzés, illetve erős ízületi fájdalom.    Nyaki és végtagi lágyrész A nyaki régiók és ott futó erek fájdalommentes vizsgálata, melynek során a pajzsmirigyet és nyirokcsomót is ellenőrzi szakorvosunk.   Kimutathatóaik akár kóros nyirokcsomók, nyelvgyök körüli, szájfenék alatti és garatkörüli elváltozások. Nyaki ultrahangra akkor menjünk el, ha a nyaki régióban elváltozást tapasztalunk (ciszta, csomó, sejtburjánzás), rekedtséget, nyelészavart és szorító érzést érzünk a torkunkban vagy biopszia esetén, stroke után is mindenképp szükség lesz nyaki ultrahangra. A végtagi lágyrészek izmok duzzanata esetében is ultrahangra kell mennünk: ezek lehetnek sérülés következtében kialakult izom szakadások, bevérzések, rosszindulatú szövetszaporulatok.  Here ultrahang Elvégzése akkor indokolt, ha a páciens fájdalmat érez a herék területén, tapintható csomók tapinthatók, a herezacskó színe megváltozik vagy a férfi nemiszervek duzzadttá válnak.   Az ultrahang segítségével könnyen kimutathatók a here és mellékhere gyulladásos megbetegedések, illetve a sérülések és direkt traumák. Gyors és fájdalommentes eljárás, mely biztonságos és bármikor megismételhető, nagy felbontóképességgel tudja ábrázolni a here szöveti szerkezetét, a mellékhere állományát, a here körüli artériákat és vénákat, illetve a herezacskórétegeit.   Érvizsgálat (hasi nagyerek, végtagi felületes és mélyvénás) Az erek és vénák állapotának megvizsgálásában az ultrahangi diagnosztika nélkülözhetetlen, és sokszor életet is menthet.  Az érrendszer két legfőbb megbetegedése az artériás érelmeszesedés és a vénás trombózis.  Legyakrabban mélytrombózis esetén, vagy ennek kiszűrése miatt végzik az eljárást. Az alsó és felsővégtag vénái is vizsgálhatók, képet kapunk a vénák általános állapotáról, a mélyvénák és a felületi vénák keringési viszonyairól, a billentyűk működéséről, az áramlás sebességéről és a trombózis jelenlétéről. Akiknek korábban trombózisa volt, azoknak félévente kötelező az ultrahangos vizsgálat.    Ultrahangos vizsgálatra jelentkezzen be bátran magánklinikánkra IDE kattintva!
A CT vizsgálat

Mikor lehet szükség CT vizsgálatra?

Mikor szükséges elmenni egy CT vizsgálatra?   A CT vizsgálat a jó választás, ha az ultrahang, MR vagy a hagyományos röntgenvizsgálat során nem lehet kimutatni teljes bizonyosággal a diagnózist. A szakorvosunknak kell eldöntenie, mennyire indokolt a vizsgálat, hisz minimálisan, de sugárterheléssel jár. Leggyakoribb esetekben a visszatérő fejfájás, koponya sérülések, különféle balesetek, trauma vagy nem gyógyuló tüdőbetegségek miatt szokták az eljárást javasolni.    Mely testtájak vizsgálhatóak CT-vel? Az agykoponya, arckoponya, szemüreg, orrmelléküregek, garat, gége, pajzsmirigy, tüdő, mellkas, hasi szervek, vékony és vastagbél, gerinc, nyak, hát, végtagok mind vizsgálhatóak CT-vel.    Hogyan készüljünk fel a vizsgálatra?  Túlságosan nagy felkészülést nem igényel a vizsgálat előtti nap, de az fontos, hogy éhgyomorral érkezzünk; 4-6 órával a CT előtt már ne együnk, szakorvosunk el fogja pontosan mondani, mikor ehetünk utoljára. Azt is vele kell megbeszélni, hogy állandó gyógyszereinket beszedhetjük-e a CT előtt vagy sem.   Mi fog történni a vizsgálat során? Fontos, hogy a vizsgálat előtt megfelelően tájékoztatva legyünk, és ne maradjanak bennünk kérdések és kételyek. A CT közben mikrofon és hangszóró segítségével tudunk kommunikálni általában a vizsgálatot végző operátorral.  A CT előtti megbeszélés után mehetünk a vizsgálóba, ott pedig az ágyra. Miután elhelyeztek minket a megfelelő testtartásba a vizsgáló ágy beemeli Önt a hengerbe, a detektor pedig többször körbe fordul a fej felett. Csak akkor szabad mozognunk, ha az operátor engedélyt ad. Általában 20 perc alatt megvan a vizsgálat.    Vannak kockázatai a vizsgálatnak? Csak minimális sugárzás éri a testet a mai modern technikának köszönhetően, viszont várandósság alatt egyáltalán, fiataloknál pedig csak indokolt esetben hajtható végre.  Bízzon szakorvosában, és ismerje fel a CT vizsgálat előnyeit; gyors, precíz és megbízható eljárás, nagyon alacsony a kockázata, pacemakerral, implantátummal, protézissel és beültetett fémmel rendelkezőknél is alkalmazható.   Mi az a kontrasztanyagos vizsgálat és mikor szükséges? Ha a kontrasztanyag nélküli vizsgálat (natív) vizsgálat nem elég, akkor a szakorvos konsztrasztanyagosat rendelhet el számunkra. De mi is az pontosan és miért kell?  A kontrasztanyag egy jódtartalmú gyógyszernek minősülő vegyület, amit vagy szájon át vagy vénán keresztül adnak be a betegeknek. Ennek az anyagnak a segítségével könnyebben láthatóak lesznek a lágyrészek, erek és pontosabb képet kaphat a szakorvosunk.  Testsúly kilogrammonként van meghatározva, hogy az adott páciensnek mennyi anyagot lehet beadni, hogy feleslegesen ne legyen terhelve a szervezet.    A kontrasztanyagtól lehetnek mellékhatások? Minimális allergiás reakció felléphet ritka esetekben, de a felkészült és képzett személyzet azonnal kezeli az ilyen jellegű tüneteket; ezek azonban maximum hányinger, fejfájás, bőrviszketés tünetei lehetnek, nem kell megijedni.    Ha CT-vizsgálatra van szüksége, akkor magánklinikánk korszerű, modern rétegvizsgáló berendezésével várja Önt! Időpontfoglalásért kattintson IDE!
bőrbetegségek

Mikor forduljunk bőrgyógyászhoz?

Leggyakoribb bőrproblémák, melyekkel ajánlott bőrgyógyászhoz fordulni   Akné, pattanás   Az akné a tizenévesek egyik leggyakoribb bőrproblémája, és egyre több felnőtt panaszkodik rá. Akné akkor jelentkezik az arcon, a nyakon, a vállakon, a mellkason és a háton, amikor a faggyú eltömíti a pórusokat. A túlzott faggyútermelés, az elhalt hámsejtek nem megfelelő hámlasztása, a szőrtüszők irritációja és a baktériumok elszaporodása a területen mind aknéhoz vezethet. A túlzott faggyútermelést hormonok, baktériumok, bizonyos gyógyszerek és genetikai tényezők okozhatják. Kezelését érdemes bőrgyógyászra bízni, mert maradandó hegeket, sötét foltokat hagyhat maga után.     Rosacea   Az elsősorban nőket érintő rosacea kialakulását genetikai tényezők és hormonális változások okozhatják. Ha nem kezelik, a menopauzában észlelt vörös bőrtünetek súlyosbodhatnak, a kezdeti enyhe bőrpír pedig maradandó visszértágulathoz és gennyes csomókhoz vezethet. Érszűkítőkkel és gyulladáscsökkentő szerekkel végzett kezelés javasolt.     Ekcéma   Az atópiás dermatitis a gyermekek egyik leggyakoribb bőrbetegsége. Genetikai okok, környezeti hatások és/vagy az immunrendszer is okolható a száraz, vörös és viszkető bőrrel kapcsolatos bőrproblémákért. A gyerekek általában 2 éves korukra kinövik, de addig  is szükséges az ekcéma kiváltó okainak feltárása és mielőbbi megszüntetése.     Leégés   Nyáron a leggyakoribb bőrprobléma a leégés, amelyet a nap túl sok ultraibolya (UV) fénye okoz. Napégés esetén, bőre kipirosodik, tapintásra forró, fájdalmas lesz, és akár hámlani is kezdhet. A megelőzés legjobb módja, ha védekezünk: használjunk vegyszermentes fényvédőt, és ügyeljünk bőrünk hidratáltságára.     Anyajegyek elváltozása   Az anyajegyek mérete és alakja változó: a leggyakoribbak néhány milliméter nagyságúak, világos- vagy sötétbarnák, kerekek vagy szabálytalanok, felületük sima vagy egyenetlen. Leginkább a bőrt érő UV-sugárzástól függenek, de bizonyos hormonális változásokkal, például pubertáskor, terhesség alatt gyakran több anyajegy jelenik meg a bőrön, a meglévő anyajegyek pedig elsötétednek. A nyár közeledtével a bőrgyógyászok a bőr és a bőrön lévő anyajegyek fokozott védelmére hívják fel a figyelmet. A jelentős anyajegyeknek két csoportját különböztetjük meg, az egyik vaszkuláris a másik pigmentált. Ez utóbbi külön figyelmet érdemel, mert esetenként ebből alakul ki az egyik legveszélyesebb, rosszindulatú daganat fajtája, a melanoma malignum.     Lábgomba   Elsődlegesen a lábujjak közötti területet veszélyezteti, mivel itt vékony bőrfelületek dörzsölődnek egymáshoz, ezen kívül a bőr a nyirkosság miatt gyakran felpuhul. A fertőzéstöbbnyire nyirkos helyiségekben történik, mint például az uszoda, szauna, esetleg sporttermek közös zuhanyzója. A lábgombakezelését folyamatosan, több héten át szükséges végezni. Fájdalmas gyulladások, továbbá a tünetek súlyosbodása esetében a természetes gyógymódok alkalmazása mellett orvoshoz kell fordulni.     Szemölcsök   Több mint száz vírusfaj felelős a szemölcsök kialakulásáért, legtöbbjük a HPV-k közé tartozik. Egy-két közülük különösen veszélyes lehet, így például az, amelyik a nemi szervek körül jön létre. A szemölcsöket okozó vírusokat nagyon könnyen el lehet kapni. Az uszodák, strandok vizébe kerülnek a fertőzöttekről levált hámsejtekkel, valamint a vízben lebegve könnyedén megtalálják új áldozatukat. Direkt testi kontaktussal is terjedhetnek, elég hozzá csupán egy kézfogás. A bőrön lévő apró sérülések kedveznek a vírusok bejutásának a szervezetbe.     Ha Ön is tapasztalta bármely bőrproblémát, elváltozást, akkor mielőbb keresse fel magánklinikánkat és kérjen időpontot! Időpontfoglalásért egyszerűen pedig csak kattintson IDE!
Időpontkérés